Klachtenhulp voor beklaagde

Er is een klacht tegen u ingediend. En nu?


Een klacht tegen u krijgen is ronduit vervelend. Het zal u altijd op een bepaalde manier raken en misschien heeft u er wel slapenloze nachten van. Waar gewerkt wordt onstaan fouten. Bedenkt u zich dat een klacht een manier van uitting van ontevredenheid is, maar dat daar tevens een kans ligt. De klager heeft een doel bij het indienen van een klacht. Als u en klager een constructief gesprek kunnen voeren, is dat meestal afdoende de klacht uit de wereld te helpen.


Wat kan de bemiddelaar voor u betekenen?


U kunt een klacht op verschillende manieren ontvangen; rechtstreeks van de klager, via uw leidinggevende, of via een klachtenfunctionaris. Bespreek de klacht met uw leidinggevende en deze zal de nodige stappen ondernemen. Belangrijk is dat de klager serieus wordt genomen, ook al bent u misschien van mening dat de gedane klacht onterecht is. Vaak is hierbij gebruik maken van een bemiddelaar zeer zinvol en wel omdat de bemiddelaar de klager al serieus gehoord heeft, kent de klacht en is bekend met het doel van de klager van het doen van de klacht. Er zal ook met u eerst een gesprek zijn om te kunnen reageren op de klacht. U zult het als zeer prettig ervaren dat de bemiddelaar neutraal en onafhankelijk is. 


De bemiddelaar zal het proces rond het afhandelen van de klacht begeleiden en hier een leidende rol in nemen.